Bij UGO werken leerlingen in leergebieden in een domein.

Het voortgezet onderwijs in Apeldoorn staat niet stil. Na een grote verbouwing is UGO na de zomervakantie gestart aan de Prinses Beatrixlaan in Apeldoorn. Op deze locatie van UGO werken leerlingen in leergebieden op een Domein. Maar wat is nu precies een een leergebied of een domein? Suzanne Daanen, teamleider van klas 1 en 2, legt uit wat de ontwikkelingen bij UGO zijn tot nu toe.

“Het gebouw aan de Prinses Beatrixlaan is helemaal onder handen genomen en daardoor hebben we nu een heel mooi D&P domein”, vertelt Suzanne trots. “D&P staat voor ‘Dienstverlening en Producten’. In feite betekent het dat als je nog niet goed weet wat je later zou willen doen, je heel veel verschillende keuzedelen krijgt aangeboden om je zo een stukje de goede richting op te helpen. En daar is het gebouw nu helemaal op ingericht. Zo is er een keuken om in te leren koken, komt er straks een tuin om je groene vingers te ontwikkelen, is er een deel voor economie en ondernemen; alles om te ontdekken wat bij jou past.”

Suzanne begon zelf in 2008 als docent Geschiedenis en Levensbeschouwing en heeft het onderwijs in de afgelopen jaren flink zien veranderen. “Een domein is een ruimte met meerdere lokalen en werkruimtes, met een centrale plek in het midden: een domeinplein. Weet je, het is niet zo dat werken op een domein dé heilige graal is, maar het is een hele goede stap vooruit. Het wordt anders, zeker als je gewend was om op een traditionele manier les te geven, met de deuren dicht. Nu is er veel glas en heb je heel veel contact met elkaar onderling, ook als docenten, maar ik weet zeker dat het veel gaat opleveren. Daarnaast vind ik dat vmbo-leerlingen veel verschillende vakken hebben, zeker in de onderbouw. Wat mij betreft zouden dat veel meer praktijkvakken mogen zijn. En ik heb gelukkig de laatste jaren het onderwijs op dat gebied zien veranderen. En het is heel fijn dat ik mijn steentje hieraan kan bijdragen”.

Leergebieden

De leerlingen van UGO aan de locatie Beatrixlaan (het voormalige gebouw van VC Cortenbosch) kregen de afgelopen twee jaar les aan de Waleweingaarde. Een gedeelte van de leerlingen volgt nog les aan de Waleweingaarde. Ze legt uit dat er allemaal verschillende leergebieden zijn. “Denk aan ‘Mens en Maatschappij’, ‘Mens en Natuur’, ‘Mens en Cultuur’, ‘Sport en Bewegen’ en ‘Talen’. De vakken die horen bij Mens en Natuur, zoals biologie, wiskunde en natuur- en scheikunde, zitten dan met hun lokalen allemaal bij elkaar, gecentreerd om een domeinplein heen. En dat domeinplein kunnen zij dan straks gebruiken voor leerlingen die in groepjes gaan werken of als een leerling bijvoorbeeld even op een ander plekje geconcentreerd wil werken. Ook leerlingen die al wat verder zijn met de lesstof kunnen hier zelfstandig aan het werk zo nodig met een onderwijsassistent. Het is een multi-inzetbare ruimte waarin we met z’n allen nog aan het uitvinden zijn hoe we deze nog meer kunnen inzetten”.

Meer uitdaging

Het kan bijvoorbeeld zijn, geeft ze aan, dat een leerling in een vmbo-basis klas zit, maar heel goed in Engels is. “Deze leerling kan dan op kaderniveau Engels doen. En dat willen we steeds meer uitbreiden. Hierdoor krijgen leerlingen de mogelijkheid om op hun eigen niveau te werken.” En dat heeft een groot voordeel, vertelt ze. “Het gevaar is anders dat die leerling zich gaat vervelen. Door deze nieuwe manier kunnen we ze meer uitdaging geven. En dankzij deze uitbreiding, de nieuwe onderwijsruimtes, is daar ook veel meer ruimte voor.”

Talenturen en Beroepenoriëntatielessen

Momenteel wordt er al gewerkt met zogeheten ‘Talenturen’. Dat valt ook onder het nieuwe onderwijs, licht Suzanne toe. “Daarbij kunnen leerlingen een Talentuur kiezen in klas 1 en in klas 2. Zo kunnen ze bijvoorbeeld 2 uur in de week gaan bakken, met fotografie bezig zijn of met mode. Dat is ook nieuw binnen UGO. Daarnaast hebben we flink op beroepenoriëntatie ingezet. Leerlingen krijgen al vanaf klas 1 beroepenoriëntatielessen om zich te oriënteren op hun latere beroep. Dat houdt in dat ze gelijk bij de verschillende profielen gaan kijken en bezig zijn. En dat ze dus echt in de praktijk leren en midden in de samenleving staan. We doen dit in samenwerking met UDO”.

Door op deze manier leerlingen les te geven, te begeleiden daar waar nodig en hen op een andere manier te laten kennismaken met de leerstof denken we dat leerlingen zich nóg beter en makkelijker gaan ontwikkelen, concludeert Suzanne. “En dat is precies ook wat we willen met UGO, dat je als leerling de tijd krijgt om de ontdekken wie je bent, wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We snappen heel goed dat het lastig is om op jonge leeftijd al te kiezen wat je later wilt worden.”